Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 37
af Rick Joyner

I denne uge skal vi dække nogle vigtige bibelske profetier om tidens afslutning. Noget af det, jeg vil dække her, kan være udfordrende for dem, der kun er blevet undervist i den moderne evangeliske/pinse-endetidslære, som blev dominerende i disse dele af kirken efter 1844-adventsbevægelsen.

Denne nye endetidslære, eller teologien om tidens afslutning, tilskrives Daniels og Joh. Åbenbaring og nogle bibelske profetier som næsten udelukkende om slutningen af den tidsalder, som de anså for at være nært forestående i 1844. Dette var meget forskellig fra den katolske kirkes endetidslære og den, der er omfattet af stort set hele den protestantiske kirke. Af disse var den protestantiske endetidslære den, der var tættest på apostlene og profeterne fra det første århundrede, og også for det meste det, der blev adopteret af de "tidlige kirkefædre", som skrev forud for koncilet i Nicaea.

Det første århundredes apostle og tidlige kirkefædre havde forventet, at disse profetier ville udfolde sig fra deres tid og frem til tidens afslutning. Denne endetidslære blev genfundet under reformationen. Datidens lærere og teologer så, hvor meget af det, der var blevet forudsagt i disse profetier, især i Daniel og Joh. Åbenbaring, var blevet nøjagtigt opfyldt i perioden fra det første århundrede til begyndelsen af reformationen i begyndelsen af 1500-tallet. Alligevel var der åbenbart meget tilbage, der skulle opfyldes.

I Joh. Åbenbaring 1:1 beskrives denne bog som "Jesu Kristi åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske." Mange begivenheder profeteret i dette syn begyndte at udfolde sig lige efter, at Johannes fik denne åbenbaring. De fortsatte med at udfolde sig i rækkefølge lige gennem kirketiden og fortsatte op til denne dag. Dette er forskellen på de to grundlæggende endetidslæreskoler. Man sætter de fleste af de profeterede begivenheder i fremtiden, og man placerer de fleste af dem i kirketiden, mellem det første århundrede og nu, med kun få forudsigelser, der stadig mangler at blive opfyldt.

Begivenheder, der nøjagtigt opfyldte profetier gennem historien, er ofte udeladt af moderne endetidslære og dette skyldes åbenbart mangel på viden om historien. Fordi den mangler historisk kontekst, har moderne endetidslære mange uoverensstemmelser og modsætninger. At se de historiske opfyldelser af profetier giver mere mening i Joh. Åbenbaring og Daniels bøger – og hele kirkens tidsalder.

Så vi vil under bøn overveje, hvordan det, der er beskrevet i Joh. Åbenbaring, hurtigt begyndte at udfolde sig kort efter, at Johannes havde synet, som det står i den første sætning i profetien. Vi kommer ikke til at dække alle detaljerne i disse profetier – bare dem, der vil hjælpe os med at forstå, hvor vi er henne i dag i tidslinjen for bibelske profetier – og hvad vi kan forvente næste gang. Når vi gør dette, vil vi lære, hvad vi kan gøre for at styrke os selv i Herren, for at være forberedte på tiderne og især blive brugt af Herren i dem.

Apostlen Paulus skrev i 1 Tess.t 5:1-5: ”Menom tid og time, brødre,har I ikke nødig, at man skriver til jer. For I ved selv god besked, at Herrens dag kommer ligesom en tyv om natten. Når de siger: 'Fred og ingen fare!' da er undergangen pludselig komme over dem som veer over den fødende kvinde, og de skal ikke undslippe. Men I, Brødre, lever ikke i mørke, så dagen vil overraske jer som en tyv; thi I er alle lysets børn, vi hører ikke natte eller mørket til."

Guds folk formodes ikke at være i mørke omkring tiden, og de bør ikke blive overhalet af disse ting som af en tyv. De bibelske profetier blev givet til os, fordi vi har brug for dem til forståelse, og vi har brug for dem for at være forberedte til tiden.

Fordi den moderne endetidslære dannet efter adventsbevægelsen i 1844 lærte, at praktisk talt alle profetierne ville blive opfyldt lige i slutningen af tiidsalderen, når nogen af dem blev opfyldt, mente de, at tiden for enden var kommet. Det var det, der udløste de mange forudsigelser om, at Herren ville komme på bestemte datoer. Når vi studerer disse profetier, vil vi se, hvordan så mange har taget fejl, så vi vil ikke blive narret igen. Endnu vigtigere vil vi have et sikkert og præcist billede af, hvad der nu udspiller sig i vores tid.

Til 38
OP